Liikenne
Otsikko
Maakuntaverolle EI - KANSALAISILLE EI SAA TULLA LIIKKUMISISTA LISÄÄ KULUJA
Liikennekin liittyy vahvastin soteasioihin, vaikka sitä ei huomaisikaan. Jos palvelut siirtyvät kauas tarvitsijoistaaan, tulee kansalaisille kuluja. Samalla matkoihin kuluu myös aikaa enemmän palvelujen siirtyessä kauemmas. Onka kukaan huomannutkaan tätä?
Maakuntamme julkinen liikenne on kuihtunut kaikkialla ja erityisesti maaseudulla loppunut kokonaankin. Koulutaksit saattavat joltain osin palvella myös muitakin kyydintarvitsijoita koululaisten ohella. Mutta jostakin minulle tuntemattomasta syystä näin tapahtuu harvoilla reiteillä.
Maaseudun kylätaksitkin alkavat olla yhä harvinaisempia. Kaukaa tuleva taksi viipyy enemmän kuin naapurista kotikylältä lähtenyt ja taksikuluja tulee kyytien tarvitsijoille entistä enemmän.
KELA:n matkakorvaukset ovat sellaisen byrokratian takana, että kaikki eivät vaivaudu niitä edes hakemaankaan, kun todennäköistä olisi, että aina löytyisi perusteita, joiden mukaan matkakuluja ei makseta.
Kuitenkin monille ja erityisesti pienituloisille, opiskelijoille, eläkeläisille ja työttömille jokainen euro on suuri asia. Miksi kukaan ei halua tajuta matkakulujen merkitystä elintason kuihduttajana?
Itse en ole koskaan uskonut lupauksiin säästöistä, vaikka poliitikot eri puolueista medioissa niitä vakuuttelivatkin. Nyt lupaukset soten säästöistä on aktiivisesti unohdettu ja monet jo puhuvat maakuntaverosta. Nyt vaalien alla tämä tosin tapahtuu hieman varovaiseen sävyyn.
Veronmaksajat ovat jo nyt niin raskaasti verotettuja, että uutta maakuntaveroa en voi hyväksyä. Kunnallisverot ja kiinteistöverot ovat maksajilleen jo äärirajoilla. Jos haluamme esimerkiksi pääkaupunkiseudulta muuttajia maalle, eivät veroprosenttimme nyt ole ainakaan mikään vetovoimatekijä.
Aluevaaleilla valittavan Hyvinvointialueen on noudatettava järkevää taloudenpitoa. Mutta mitä on suunnitelmissa? Nyt kaavaillaan uusia ja aiempaan nähden suuria hallintokustannuksia. En ymmärrä, miksi uuden hallinnon luottamushenkilö- ja hallintomenoja pitäisi juurikaan korottaa. Olen ollut useita kausia sekä Keski-Suomen sairaanhoitopiirin valtuustossa että Keski-Suomen liiton valtuustossa ja hallituksessa ja muissakin maakunnallisissa luottamustehtävissä.
Tiedän siten kokemuksesta, että nykyisilläkin tavoilla on tultu hyvin toimeen. Jos on tarkoitus nostaa joitakin johtavia luottamushenkilöitä päätoimisiksi pormestarimallin mukaan, on syytä tämä tiedostaa ja tehdä ratkaisuja, että kustannukset eivät nouse. Hyvinvointialueet tulevat itse asiassa jatkamaan toimintoja, mitkä ovat tähänkin asti jo olleet ja tulleet hoidetuiksi.
Olen istunut monet asioista tiedottaneet kokoukset ja seminaarit. Uudistuksessa kerrottiin olevan kyseen hallinnollisista järjestelystä, joiden luvattiin vähentävän byrokratiaa ja menoja sekä parantavan kansalaisten palveluja. Kansalaisten verorasitus ei saa ainakaan nousta, siksi maakuntaverolle on sanottava selkeästi ei.
Lauri Oinonen
Aluevaaliehdokas (Keskusta) 423
Keuruu
Haapamäen radat olisivat valtiolle edullinen logistiikan ratkaisu
KELA-taksipalveluista tullut kritiikki tarkasteltavaksi
mielipiteitä tai alan yksityisyisyritääjiä.
Olen huolissani maaseudun liikenteestä
Raskas liikenne raiteille ja radat kovaan käyttöön
Perussyy on niiden sähköistämättömyys. Näin vastattiin, kun VR:n edustajalta kysyttiin, miksi ei esimerkiksi Seinäjoki-Haapamäki-Jyväskylä rataa käytetä lainkaan Äänekosken biotuotetehtaan kuljetuksissa huolimatta Jyväskylä-Äänekoski radan sähköistyksestä. Tämän ja em. ratojen muunkin hyödyntämisen vuoksi Keski-Suomen liitto antoi maakuntavaltuuston kokouksessa Keuruulla 4.8.2017 kannanoton Jyväskylä-Haapamäki-Seinäjoki ja Haapamäki-Orivesi ratojen sähköistämiseksi.
Toteuttamalla nämä sähköistykset voisi puuhuollon kuljetuksia toimittaa eri puolilta läntistä Suomea tehokkaasti niin Äänekoskelle kuin muuallekin ja jalosteiden kuljetuksia vastaavasti. Sähköistämisratkaisulla vähennettäisiin rekkakuljetuksia Suomenselän alueen mäkisillä ja mutkaisilla maanteillä olennaisesti. Tämä olisi myös ympäristöystävällinen ja EU:n valkoisen kirjan mukainen teko. Väitän myös kuljetuskustannusten tulevan edullisemmiksi.
Myös Esko Järvenpään esittämään huoleen tulisi samalla ratkaisu ilman uuden radan rakentamista toiseksi raidepariksi Jyväskylän ja Oriveden välille varsin vaikeaan maastoon, sillä esim. Äänekosken jalosteita voitaisiin kuljettaa tehokkaasti vain vähäisesti pidemmän Jyväskylä-Haapamäki-Orivesi reitin kautta. Tällöin ei muodostusi nopeille Pendoliino- ja Intercity junille haittaa hitaista tavarajunista Jyväskylän ja Oriveden välillä.
Haluan Liikenneviraston ja LVM:n ottavan todesta tässä esitetyn ja aloittavan välittömästi selvitystyön Keski-Suomen liiton kannaoton mukaisesti Haapamäen kautta kulkevien ratojen sähköistämiseksi. Tämä toisi myös helpotusta Pohjanmaan pääradan ruuhkiin, koska radasta Seinäjoki-Haapamäki-Tampere muodostuisi em. pääradan itäinen raidepari erityisesti tavarajunien käyttöön. Pääradan nopeat junat voisivat kiitää entistä sujuvammin, kun osa tavarajunista ajettaisiin itäistä raideparia pitkin Haapamäen kautta. Kansainvälisesti on myös trendi eriyttää tavaraliikennettä nopean henkilöliikenteen radoilta. Meillä on jo raiteet olemassa, ne on vain kunnostettava ja sähköistettävä kovaan käyttöön.